Po druhý raz som mal tento rok možnosť zúčastniť sa ako porotca súťaže o najlepšiu česko-slovenskú verejnoprospešnú reklamu Žihadlo roku. Prelúskať sa celkovo 112 prihlásenými kampaňami od 68 neziskových organizácií a zhodnotiť ich, bola výzva – každopádne odmenená mnohými inšpiráciami. S niektorými by som sa rád podelil.
Žihadlo je súťaž, ktorá podľa porotcov odmeňuje najlepšie kampane v štyroch kategóriach – tlačená reklama, TV a kino spot, rozhlasový spot a internetová kampaň. Ja si vezmem na mušku štvrtú kategóriu, v ktorej ma oslovilo viacero prihlásených prác. Nasledujúci výber je čisto osobný a nemusí sa zhodovať a ani sa nezhoduje s konečným shortlistom nominovaných či ocenených kampaní.
Prvou kampaňou, s ktorou by som sa chcel podeliť, je Běloruská střídačka. Kampaň Člověka v tísni zameraná na podporu ľudských práv v Bielorusku. Inšpiratívna je pre mňa najmä uchopením náročnej témy spôsobom, ktorý je blízky cieľovej skupine a celkovým kreatívnym spracovaním.
Zaujímavým pre mňa bolo aj použitie interaktívnejších prvkov pri využívaní Facebooku v kampaniach. Zbierka Biela pastelka Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska do svojej stránky na tejto sociálnej sieti zapracovala Braillov prekladač, ktorý vám preloží vlastné meno do slepeckého písma, a samozrejme máte možnosť zdieľať to cez post alebo coverphoto na svojej stránke.
Člověk v tísni zas vo svojej kampani k filmovému festivalu Jeden svět 2014, ktorého nosnou témou bola práca, využil Facebook na tvorbu individualizovaných plagátov, ktoré využívali fotografie užívateľov.
“Vynikajúce!”, povedal som si, keď sa mi pod ruku, resp. myš dostal web k fundraisingovej kampani od Diakonie Českomoravské církve evangelické – střediska Západní Čechy. Cieľom kampane je získať prostriedky na vybudovanie nového zdroja pitnej vody pre Domov Radost. S týmto zámerom spustili kampaň H2Óda na Radost. Web ma zaujal svojou kreativitou a interaktivitou, vtipom ako aj spôsobom zapojenia užívateľa a oslovenia ho ako potenciálneho darcu. Odporúčam preklikať si to celé a inšpirovať sa…:)
Mojím osobným víťazom v tejto kategórii Žihadla 2014 je však kampaňový web Společnosti pro hluchoslepé LORM. V kampani Netrubte zbytečne sa snaží informovať o tejto často nepoznanej skupine marginalizovaných, scitlivovať verejnosť a osloviť ju o podporu. Web ma zaujal svojou jednoduchosťou a čistotou, pričom spája viaceré média a využíva najnovšie trendy. Zároveň nezabúda byť citlivý a oslovujúci. Jednoducho má u mňa najlepšie hodnotenie. Stačí kliknúť a nechať sa týmto webom preniesť, pre mňa to bol zážitok…
Každopádne moje hlasovanie bolo len jedným z viacerých. Celkový zoznam nominovaných vo všetkých kategóriach môžete nájsť tu.
Do 18.11.2014 má aj slovenská verejnosť možnosť zvoliť si svoju obľúbenú kampaň a rozhodnúť o pridelení ceny verejnosti. Hlasujte tu.
Cenu Žihadlo roka odovzdajú na slávnostnom večeri v Prahe 20.11.2014.
Leave a Reply