Nedávno som si všimol ďalšie veľmi zaujímavé spojenie komerčného a neziskového sektora – a to dokonca u nás doma. Kníhkupectvo Martinus.sk sa svojim zákazníkom rozhodlo ponúknuť možnosť zaokrúhliť konečnú sumu za tovar s tým, že takto vzniknutý rozdiel putuje na Dobrého anjela. Zákazník môže rozhodnúť venovať sumu v rozmedzí od 0¢ až po 1,5€. Omrvinky, poviete si. No za osem mesiacov existencie “Anjelských drobných” venovali ľudia touto cestou už viac ako 32 tisíc Eur!
A tak som sa rozhodol vyspovedať Andreu Meškovú, manažérku divízie kamenných obchodov Martinus.sk.
Anjelské drobné sú veľmi zaujímavým projektom. Organizácií Dobrý anjel priniesli už viac ako 32.000€. Kedy ste s ním začali a aká bola vaša motivácia?
S organizáciou Dobrý anjel spolupracujeme už tretí rok. Počas tohto obdobia sme spolu pripravili niekoľko akcií, ktorými sme sa snažili aspoň trochu pomôcť rodinám zo systému Dobrý anjel. Naši zákazníci spolu s nami najskôr darovali viac ako 2 tisíc detských knižiek do rodín, ktorých život skomplikovala zákerná choroba.
Neskôr sme v spolupráci s vydavateľstvom IKAR venovali 4 Eur z predaja každého kusu knižky Izba na účet Dobrého anjela, až napokon od mája 2011 dávame našim zákazníkom možnosť zaokrúhliť svoj nákup a venovať tak “Anjelske drobné” na účet systému Dobrý anjel, odkiaľ sa všetky takto vyzbierané peniažky každý mesiac dostávajú priamo do rodín, ktoré to najviac potrebujú.
Keď nás Dobrý anjel oslovil, aby sme sa zúčastnili aj tohto projektu, boli sme nadšení, pretože sme verili, že je to jednoduchý a pohodlný spôsob, ako sa naozaj každý môže stať Dobrým anjelom a aj zdanlivo malá suma (často ide skutočne o centy), môže byť veľkou pomocou, ak tak prispeje dostatok ľudí. Už prvé týždne ukázali, že ľudia chcú pomáhať a do dnešného dňa naši zákazníci prispeli na účet Dobrého anjela úžasnou čiastkou viac ako 32 tisíc Eur.
Všimol som si, že pred zavedením Anjelských drobných ste venovali 4€ na Dobrého anjela z predaja románu Izba. Pomohla táto “akcia” predaju románu?
Akciu s románom Izba sme spustili v apríli 2011 a ukončili sme ju na konci roku, ako bolo plánované. Napriek tomu, že táto knižka bola v zahraničí obľúbená (napr. vo Veľkej Británii bola niekoľko týždňov najpredávanejším titulom), na Slovensku takýto úspech nedosiahla. Nebolo to však ani naším cieľom.
Keď sme akciu pripravovali, hľadali sme titul, ktorý mal práve vyjsť a bol by vhodným tipom pre čitateľov, ktorí sa zaujímajú o neľahké ľudské osudy a radi by pomohli napríklad aj touto cestou. Tak sme vybrali práve túto knižku, ktorá je mimochodom naozaj výborná 🙂
Prečo ste si vybrali práve Dobrého anjela? Je za tým nejaká osobná skúsenosť s témou ktorú riešia?
To, čo môže zákerná choroba urobiť, sme v Martinuse spoznali, keď nás pred pár rokmi rakovina pripravila o jedného z našich zakladateľov, Mira Santusa. Preto má pre nás pomáhanie s Dobrým Anjelom ešte osobnejší význam.
Uvažovali ste alebo uvažujete aj nad tým, že by si váš zákazník mohol vybrať z viacerých organizácií?
Momentálne neuvažujeme nad pridaním ďalších organizácií, nakoľko sa domnievame, že rozdelenie vyzbieraných prostriedkov by spôsobilo, že by sme v konečnom dôsledku nikomu nepomohli dostatočne.
Máte nejaké štatistiky s ktorými by ste sa vedeli podeliť? Napríklad koľko ľudí využilo anjelské drobné a aký je priemerný dar?
Bohužiaľ, žiadne presné čísla zverejniť nemôžeme. Výsledky nás však samých príjemne prekvapili a sme na našich zákazníkov hrdí za to, že aj niekoľko mesiacov po spustení stále prispievajú na dobrú vec.
Bola integrácia anjelských drobných do vášho objednávkového a fakturačného systému náročná?
Integrovať Anjelské drobné do nášho objednávkového a fakturačného systému nám zabralo nejaký čas. Museli sme robiť úpravy, ktoré by nám umožnili evidovať aj položku mimo režimu DPH, ale urobili sme to radi a každý mesiac vidíme, že vynaložené úsilie malo zmysel.
Za e-rozhovor srdečne ďakuje
Igor Polakovič
Leave a Reply