Každý už vie, že december je pre neziskovky zameriavajúce sa na individuálnych darcov najdôležitejším mesiacom. Pár zaujímavých faktov som popísal už v mojom minuloročnom blogu.
Cieľom toho dnešného je pripomenúť, že Vianoce pomaly klopú na dvere a že my by sme sa namiesto zháňania darčekov mali zaoberať plánmi, ako umožniť podporovateľom obdarovať ich obľúbenú organizáciu.
Na začiatok moje obľúbené štatistiky. Darcovská brána pre neziskovky DARUJME.sk funguje už tri roky a vďaka nárastu organizácií, ktoré ju používajú máme každým mesiacom viac a viac dát, ktoré ukazujú zaujímavé trendy v darovaní. Pozrieme sa teda, ako vyzeral minuloročný december, pričom použijeme dáta z roku 2014 a zahrnieme do nich iba organizácie, ktoré boli na DARUJME od januára 2014.
V nasledujúcom grafe môžete vidieť, ako oproti iným mesiacom extrémne narástla suma darov, ktoré organizácie prijali práve v decembri 2014:
Tu máme december rozobratý na drobné (suma darov):
A pre istotu aj počet darov počas decembra:
Nárast darov oproti priemeru roku 2014 (január až november) bol v decembri dva a pól násobný a suma darov vzrástla dokonca viac ako trojnásobne. Na zvýraznenie decembra v kalendári každého fundraisiera to hádam stačí 🙂
A teraz prejdime k sľúbeným nápadom, ako čo najlepšie pomôcť svojim darcom urobiť na konci roku niečo naozaj dobré – teda podporiť vaše aktivity. Budeme sa pritom venovať iba on-line darcovstvu a predpokladáme, že máte na webe on-line platobnú bránu).
7 plus jeden tip na dobrú vianočnú kapustnicumpaň
1. Umožnite darovať naozaj každému
Idú Vianoce, váš rok bol isto úspešný. Do toho nového máte kopec plánov. Prečo neponúknuť každému, kto mal kedykoľvek o vašu prácu záujem byť toho súčasťou? Ak zhromažďujete kontakty cez Newsletter, on-line petície, Facebook či nebodaj máte databázu, kde registrujete každý jeden kontakt (áno aj novinárov, dobrovoľníkov či pokojne aj politikov), premyslite si spôsob, ako týchto ľudí osloviť a dať im dobrý dôvod na to, aby sa stali vašimi darcami. Zvláštny prístup majte k darcom, ktorí vám v minulosti darovali vyššie sumy a skúste ich osloviť individuálne.
2. Ponúknite darček
Hovorte si čo chcete, Vianoce sú o darčekoch. Čo takto ponúknuť fanúšikom za podporu nejakú drobnosť? Tričko, tašku s potlačou, kalendár… Môžete okolo toho rozbehnúť zaujímavú on-line kampaň, napr. “Tričko za život” kedy darca získa tričko za dajme tomu 20€ a ešte pomôže zachrániť (doplňte čo sa vám hodí 🙂 ).
A keď už toto spravíte, malá rada navyše, dajte do formulará zaklikávač “Rád vás podporím aj bez odmeny”, budete prekvapení, koľko ľudí to zaklikne 🙂
3. Vianoce sú dobrou šancou na “konverziu” jednorazových darcov na pravidelných
Rovnako ako v tipe #1 – idú Vianoce, váš rok bol úspešný. Do toho nového máte kopec plánov, ale na to aby ste ich dokázali dobre realizovať potrebujete podporu. Pravidelnú podporu – žiaľ vaša činnosť (problém, ktorý riešite) je dlhodobá. Preto potrebujete pravidelnú pomoc. Už len 5€ mesačne vám umožní dlhodobo (doplňte čo uznáte za vhodné). 10€ každý mesiac pomôže… atď.. Možno prídete na vlastný spôsob. Každopádne kedy je lepší čas vysvetliť darcom, že vďaka ich pravidelnej podpore toho urobíte viac, že tá ich “bolí” menej, pretože môžu prispievať menšou sumou ale za to pravidelne?
4. Umožnite darovať v mene niekoho iného
Čo takto umožniť darcom aby darovali v mene niekoho iného a aby tento čin (či certifikát, ktorý následne darcovi pošlete) mohol venovať ako vianočný dar? Nemusí to byť zrovna vychytávka typu “Skutečný dárek“, možno prídete aj na niečo menej sofistikované ale za to rýchlo uskutočniteľné …
5. Prispôsobte svoj web
V decembri a najmä v jeho druhej polovici budú ľudia na vašu stránku chodiť nie primárne kvôli informáciám, ale kvôli darovaniu. Uľahčite im to! Zamyslite sa, ako by ste mohli zvýrazniť možnosť darovať. Zmeňte na tento čas váš web, zvýraznite možnosť darovania, použite vianočný darovací banner alebo light box (tzv. modálne okno). Vyzerá to otravne, ale funguje to! Naviac cez cookies sa dá nastaviť, aby “to” na jedného návštevníka “vyskočilo” iba raz za deň 🙂
6. Stanovte si verejný cieľ
Rozhodnite sa počas decembra získať určitú sumu peňazí a zatiahnite do tejto náročnej výzvy aj vašu komunitu. Nech nie len darujú, ale aj pomôžu získavať darcov. Je to predsa váš spoločný cieľ.
7. Nezabudnite na sociálne siete
Na záver dôležitá rada. Vaša komunikácia musí byť konzistentná a preto “Vianočná kampaň” musí byť hlavnou témou vašeho Facebooku. Zmente banner, pripravte si posty, investujte pár euro na reklamu prípadne otestujte Facebook Custom Audiences, ktoré vám umožňujú nahrať e-maily zo súboru alebo MailChimpu a komunikácia sa bude zobrazovať iba týmto vybraným ľuďom.
8. Bonus
31. decembra je pracovný deň. Tým, čo budú v práci sa nebude chcieť robiť nič vážne a tí čo budú sedieť doma budú unudení. A v tom im pípne informácia o novom dôležitom e-maile (alebo dokonca SMSka), ktorý ich namotivuje zakončiť tento rok dobrým skutkom. Hádajte akým 🙂
Leave a Reply