Z týchto 30% darov viac ako polovica prebehne v USA v posledné dni kalendárneho roka. Znamená to, že nasledujúce 4 týždne sú najdôležitejšie pre každého on-line fundraisera a fundraiserku. To, čo počas nich urobíte, ste mali mať naplánované najneskôr od jesene. No na konci tohto blogu nájdete niekoľko tipov, ako zameškané aspoň čiastočne dobehnúť. Vyššie uvedené údaje pochádzajú z prieskumu The Chronicle of Philanthropy a ich analýzy online darov amerického systému Network for Good. Ak si však myslíte, že na Slovensku to bude iné, pravdu máte iba čiastočne. Na základe analýzy dát zo systému DARUJME sme zistili, že najkľúčovejšie predvianočné obdobie sa v našich podmienkach prichádza niekde medzi 10. až 24. decembrom. Zatiaľ čo celoročne za rok 2013 pätnásť monitorovaných neziskoviek prijalo spolu menej ako 6 darov denne s priemerným darom 22€, v období posledných dvoch týždňoch pred Vianocami to bolo 15 darov/deň a priemerný dar bol až 38€. Samozrejme, treba si uvedomiť, že keďže sa v roku 2013 on-line fundraising na Slovensku iba rozbiehal, minuloročných dát je málo na to, aby sme z nich vedeli navariť hodnotnú polievku. No aspoň trend z nich odvodiť môžeme. Rok 2013 bol totiž prvým, kedy počas Vianoc (a minimálne 6 mesiacov predtým) používalo DARUJME viacero neziskoviek. Na základe rýchleho rozvoja on-line darcovstva a nárastu počtu darov a neziskoviek, ktoré využívajú DARUJME v roku 2014,už odhadujeme, že počet darov v predvianočnom období bude niekde na úrovni 100 za deň a celkový príjem neziskoviek sa bude tento rok počítať v desiatkach tisícov euro.

Jediný zahraničný trend, ktorý sa nám zatiaľ nepotvrdil, je množstvo darov darovaných v posledné 2-3 dni pred koncom roka. Buď je Slovensko v tomto iné, alebo sa minulý rok v tomto období ešte neodvážila potenciálnych darcov osloviť žiadna neziskovka. No napríklad v susednej ČR to pred rokom skúsila minimálne jedna. Rozoslala koncoročné ďakovné emaily 31.decembra a išlo o jeden z najúspešnejších fundraisingových emailov. Na druhej strane v USA je obrovským koncoročným motivátorom možnosť odpočítania daru zo základu dane. Tak, ako Slováci, aj Američania si niektoré veci zjavne nechávajú na poslednú chvíľu.
Vývoj on-line darov za roky 2011 – 2013 prijatých v mesiaci december cez systém Network for Good:

A teraz k avizovaným tipom. Najskôr zopakujem stanovisko z úvodu, že nad tým, ako budete komunikovať v decembri ste si mali lámať hlavy už cez leto, či najneskôr niekedy v septembri. Tak by ste dokázali “decembrovú kampaň” naplánovať do úplných detailov a prepojiť aj s vašou off-line komunikáciou. No možno vám týchto 6základných tipov predsa len pomôže:
- Ponúka vaša organizácia darcom darovanie on-line? Ak nie, môžete stihnúť registráciu do DARUJME v tomto týždni a bezplatné pondelkové (8.12.2014 o 9:00 BA/Skype) školenie. Ak ste šikovní, do 10. decembra môžete začať prijímať prvé dary priamo na Vašom webe. Ďalšou možnosťou je zriadiť si výzvu na darcovských portáloch ĽuďiaĽuďom.sk alebo Ďakujeme.sk a snažiť sa osloviť Vašich fanúškov, aby na Vianoce mysleli aj na Vás/Vašu kauzu.
- Jedna výzva nestačí! Nezabúdajte, že ľudia sú v posledných dňoch pred sviatkami naozaj zaneprázdnení, a preto si vašu výzvu na Facebooku alebo cez e-mail nemusia všimnúť. Porozmýšľajte nad tým, ako sa čo najšikovnejšie pripomenúť viackrát cez viacero on-line kanálov. Zaslaný e-mail môžete po troch či piatich dňoch ľuďom, čo ešte nedarovali, pripomenúť. Taktiež viacero rôznych (nie príliš otravných) statusov na Facebooku môže byť tu správnou cestou.
- Pripomeňte svojim fanúškom svoju dobrú prácu. December je dobrý mesiac, kedy sa môžete pochváliť svojimi úspechmi v roku 2014. Na blog (zdieľaný cez Facebook) môžete napríklad napísať osobnú výpoveď o tom, čo pre Vás a Vašu organizáciu (či jej klientov) tento rok znamenal. Môže to byť príbeh niekoho, komu pomáhate, či príbeh toho, čo vás počas roka presvedčilo, že vďaka Vašim darcom viete, že tento svet je dobrým miestom. Taktiež môžete načrtnúť svoje plány do roku 2015. Nezabudnite sa poďakovať za priazeň a pomoc Vašim fanúšikom a darcom.
- Vyzvite svojich existujúcich darcov ku koncoročnému daru – aby vám tak pomohli pracovať na nových výzvach, ktoré prinesie rok 2015.
- Darujte dar! Aj keď Vaša organizácia nemá on-line obchod, či nič konkrétne, čo by mohla predávať, stále môže byť dar pre Vás darom aj niekomu inému. Zamyslite sa na tým, ako umožniť darovať v mene niekoho iného a vystaviť o tom napríklad darovací certifikát na meno obdarovaného (papier by bol super, no aj PDF môže byť fajn). A čo takto symbolická adopcia niečoho, čo má súvis s Vašou prácou. Pokojne aj granule pre psíka v útulku, meter štvorcový látky na transparent, alebo vianočnú večeru pre človeka bez domova…
- A na záver môj žolík – čo takto poslať email či dokonca SMSku vašim sympatizantom 31. decembra s poďakovaním, prianím ŠNR a výzvou zakončiť tento rok ešte jedným pozitívnym činom – darom pre vašu organizáciu? 🙂
Máte iný nápad? Podeľte sa s ním! 🙂
Aj tento blog vznikol vďaka podpore Islandu, Lichtenštajnska a Nórska prostredníctvom Programu Aktívne občianstvo a inklúzia, ktorý realizuje Nadácia Ekopolis v spolupráci s Nadáciou pre deti Slovenska a SOCIA – nadácia pre sociálne zmeny.
November 19th, 2015 at 10:51
[…] Každý už vie, že december je pre neziskovky zameriavajúce sa na individuálnych darcov najdôležitejším mesiacom. Pár zaujímavých faktov som popísal už v mojom minuloročnom blogu. […]