Dlho sa vo svete fundraisingu čakalo na “The next big thing” – teda na nový prístup, ktorý zmení pohľad na získavanie zdrojov pre neziskovky. Asi najväčšiou poslednou “novou veľkou vecou” bola metóda Face-to Face (Diract Dialogue), objavená organizáciou Greenpeace v Rakúsku. Za 20 rokov svojej existencie expandovala do celého sveta a sa stala jednou z najefektívnejších foriem získavania (pravidelných) darcov. No v poslednej dobe sa objavujú nové metódy, ktoré síce ešte nedosiahli úspechy metódy Face-to-Face no majú k tomu dobre našliapnuté…
Píšem o rozmachu SMS a on-line darcovstva. O SMSkovaní na pomoc Haiti v USA či o úspešných Slovenských zbierkach, ktoré si bez DMS nevieme už ani predstaviť. Ale aj o slovách, ktoré sme objavili iba nedávno ako je online darcovstvo či crowd-funding. Tie reprezentujú vlnu on-line darcovstva, ktorá sa čoskoro prevalí aj našou malou a dobre skrytou krajinou.
A to už vizionárski fundraiseri pokukujú po ďalších možnostiach, ktoré im ponúkajú napríklad nové mobilné technológie. Aplikácie pre tablety a smartfóny ktoré by mohli neziskovky využívať sú pravidelne opakujúcou sa témou mnohých workshopov a konferencií. Tieto zariadenia zažívajú doslova boom a to už aj u nás! A s nimi aj snaha o ich prepojenie s platobnými metódami.
Preto ma zarazila správa uverejnená v Britskom The Telegraph o tom, ako Apple blokuje akékoľvek darcovské mechanizmy v aplikáciach pre iPhone, iPod a iPad. Tento prístup prekvapuje aj pre to, že najväčší konkurent Apple spoločnosť Google podobné bariéry vôbec nerieši.
Našťastie pre nás, je slovenský fundraisingový trh minimálne o dekádu pozadu a tak na frustráciu z podobných problémov si môžeme ešte počkať. Zatiaľ sa aspoň venujme narastajúcemu segmentu v rámci darovania cez web.
Apropo, viete že na 3. Slovensko-Českej konferencií o fundraisingu predstavíme novinku, ktorá obráti svet online fundraisingu naruby? Určite si ju nenechajte ujsť 🙂
Igor Polakovič
Leave a Reply