Top 10 príkladov virálnych videí od Greenpeace

Po minulotýždňovom stretnutí Klubu fundraiserov som sa rozhodol pozdieľať niekoľko zaujímavých virálnych (aj nevirálnych) videí. Dopredu sa ospravedlňujem, ak to bude trochu pregrínpísované, ale ako sa hovorí – stará láska nehrdzavie 🙂 Naviac, je málo organizácií, ktoré tak rýchlo pochopili, že video je veľmi praktický nástroj na šírenie posolstiev.

No už dnes sa môžete tešiť na pokračovanie tohto blogu, kde vám predstavím 10 najlepších “neziskových” videí všetkých čias 🙂

BTW, ak chcete vedieť viac o On-line fundraisingu a komunikácií, máte posledú šancu prihlásiť sa na kurz, kde tiež budem mať tú česť vystúpiť.

1. Toxické spermie

Začnime v našich zemepisných šírkach. Jediný problém tohto videa, ktoré vyhralo niekoľko cien, je, že vzniklo v časoch, kedy si väčšina populácie pod pojmom YouTube predstavovali novú linku metra a nie nástroj na zdieľanie videí…

Video bolo vyrobené na podporu kampane za zastavenie nadmerného používania chemikálií vo výrobkoch každodennej potreby a spotreby. Tak ako tento spot, bola nakoniec úspešná aj kampaň. V nej neskôr vizuál postihnutých spermií využili aj na istú formu gerilovej komunikácie.

Inak, aj vám niečo tento spot pripomenul? Áno, Greenpeace Česká republika sa inšpirovali filmom Woodyho Allena Všetko, čo ste kdy chceli vedieť o sexe (ale báli ste sa spýtať). Prosto – copy with pride – hlavne, ak viete ako na to.

2. Nemusíte sa k nám pridať, stačí, že sa pridáte…

A keď sme pri kopírovaní, prečo neskopírovať samého seba. Prvé video vzniklo čisto ako fundraisingový appeal a s druhým sa pohrali unudení grafici a poslali tak vianočný pozdrav všetkým podporovateľom Greenpeace. Ktoré sa vám pači viac?


3. A kde bude žiť Santa?

Spojenia Santu a témy globálneho otepľovania je využité aj v nasledujúcom nízkorozpočtovom klipe. Veď kde bude žiť Santa, keď sa Severný pól roztopí?

Inak, ak trpíte predstavou, že na dobré video treba veľa peňazí, tak ste na omyle. Často sa dá spraviť na kolene alebo s pomocou študentov doslova za pár euro…

4. Aj na internete  môžete byť akční…

Čo by bol Grenpeace bez veľrýb a kde by boli veľryby bez Greenpeace? Samozrejme nevyhneme sa videu ani na túto tému. Ale toto jedno je v niečom naozaj výnimočné. Moji exkolegovia z Argentíny sú už dlhé roky považovaní za priekopníkov v online a mobilnom fundraisingu. A toto je asi prvé video na svete, ktoré dokázalo po lopate ukázať čo je “kliktivizmus”. Áno aj pár kliknutiami myšou môžete pomôcť Greenpeace zachrániť veľryby.

Treba dodať, že ide o starší spot ešte z čias, kedy sa videá po internete veľmi nešírili, a preto bol nakrútený výlučne pre TV.

5. Nahota a globálne otepľovanie

Boj voči klimatickým zmenám je pre Greenpeace prioritou. No nik netušil, že práve krátke dokumentárne video z fotenia nudistov na ľadovci zaujme toľko ľudí.

A keď už sme pri erotike, zaujme vás kampanier, ktorý sa pred vami aj vyzlečie, len aby vám vysvetlil, o čo pri klimatických zmenách ide? 🙂

6. Ako správne nahnevať zákazníkov Nestlé?

Poznáte tú známu reklamu na čokoládovú tyčinku, kedy zamestnanec naozaj potrebuje prestávku od úpornej kancelárskej práce? Greenpeace sa v rámci kampane za záchranu indonézskych dažďových pralesov rozhodol touto paródiou ukázať na spoločnosť Nestlé. Tá odoberala palmový olej z plantáží, ktoré rastú na miestach, kde ešte nedávno voľne žili orangutány. Za niekoľko týždňov sa výrobca populárnych tyčiniek  Kit Kat rozhodol kontrakt s firmou zodpovednou za deštrukciu dažďových pralesov zrušiť.

Niekoľko mesiacov predtým Greenpeace podobným spôsobom zviditeľnil aj “zodpovedné podnikanie” spoločnosti Unilever – výrobcu mydiel Dove. Video si pozreli milióny a spoločnosť nielenže zrušila odoberanie palmového oleja, ale prijala pravidlá, ktoré majú zaručiť, že k podobným prešľapom v budúcnosti už nedôjde…

A do tretice boj o záchranu indonézskych pralesov. Iba nedávno sa po tlaku Greenpeace a tomto spote rozhodla spoločnosť Mattel – výrobca bábik  Barbie – nepokračovať v odbere celulózy na obaly svojich produktov z dažďových pralesov. Ken sa potom mohol k Barbie pokojne vrátiť 🙂


7. Masaker motorovou pílou

Predstavte si, že by na váš domov zaútočila banda s motorovými pílami. Strašidelné? A ako sa potom cítia zvieratá či dokonca domorodí obyvatelia v pralesoch? Váš dom sa dá ľahko opraviť, ale ich rastie tisícky rokov…

Toto video síce vzniklo ešte pred tým, ako sa siete stali sociálne, ale za svoj edukatívny prínos získalo niekoľko ocenení za environmentálnu reklamu.

8. Zachránia nás UFOni? 

Ak ste fanúšikmi suchého anglického humoru, tak tento spot sa vám bude páčiť rovnako ako mne 🙂
Pre originálnu verziu v angličtine kliknite sem.

9. Zmenia Česi slová hymny alebo svoje správanie?

Organizácia Greenpeace sa kontroverzie nebojí, a preto akceptovala ponuku pražskej reklamky Leo Burnett vytvoriť tento “pro bono” spot. Ten následne nazbieral množstvo cien a zadarmo ho vysielala aj Česká televízia.

10. Vitajte a ďakujeme!

Privítanie nového podporovateľa a poďakovanie sa za dar je asi to najdôležitejšie, čo v oblasti komunikácie s darcami treba urobiť. A tu je jeden príklad ako na to…

A ja vám samozrejme tiež ďakujem za vašu pozornosť a čas. Ak sa vám tento blog páčil, berte ho ako chuťovku na budúcotýždňový kurz o Online komunikácií a fundraisingu  🙂

Advertisements

About Igor Polakovič

Pracuje ako projektový manažér v Centre pre filantropiu n.o. na projekte zlepšovania darcovského prostredia na Slovensku. Fundraisingu sa venuje od roku 2002. Postupne "preskákal" viaceré kancelárie organizácie Greenpeace v regióne strednej a východnej Európy. Nakoniec na 2 roky zakotvil na druhej strane zemegule - na Novom Zélande. Tam viedol a rozvíjal oddelenie komunitného fundraisingu, ktoré je zodpovedné za 95% všetkých podporovateľov a generuje približne 80% príjmu organizácie. "Počas tohto obrobia sa nám podarilo zvýšiť počet získaných nových pravidelných darcov z 14.000/rok na 23.000/rok. A to v krajine menšej ako Slovensko", spomína Igor. Po návrate na Slovensko sa pustil do rozvoja on-line darcovstva, založil darcovskú bránu pre neziskovky DARUJME.sk a pomohol na svet prvej poriadnej crowdfundingovej platforme StartLab.sk zameranej na projekty s vyššou spoločenskou hodnotou. View all posts by Igor Polakovič

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: