Keď “zbierku” robí sro-čka…

Spoločnosť z ručením obmedzeným s podporou niektorých celebrít zbiera od ľudí peniaze na výsadbu stromov. Mnohí si myslia, že predražene a netransparentne. Zostáva len dúfať, že takéto aktivity nepoškodia dobré meno tých organizácií, ktoré robia zbierky poctivo.

V oblasti mimovládok, zbierok a získavania financií pre dobré neziskové projekty sa pohybujem už niekoľko rokov. Za ten čas som si vypestoval talent rozlišovať tie úprimné výzvy od podozrivejších. Žiaľ aj také z času na čas kolujú po našich poštových schránkach, uliciach a internete. A niekedy aj v TV či rádiu…

Včera mi známy preposlal link na výzvu ZASAĎ STROM MAKE A HOME. Ako odchovaný eko-aktivista som sa najskôr potešil. Ďalší zaujímavý projekt, ktorého cieľom je pomôcť prírode iste nieje na škodu. No stačilo pár minút aby som voči tejto konkrétnej aktivite nadobudol istú dávku nedôvery… A to nie iba kvôli vyjadreniu Lesoochranárskeho združenia Vlk, ktoré sa kvôli podobnosti s ich zbierkou Kúp si svoj strom od tejto akcie dôrazne dištancuje.

Organizátorom je sro-čka

V prvom rade ma prekvapilo že organizátorom je spoločnosť s ručením obmedzeným a nie nezisková organizácia (napr. občianske združenie, nadácia, nezisková organizácia a podobne). Taktiež je zaujímavé, že sa organizátori nerozhodli urobiť klasickú zákonnú zbierku, ktorá je na takýto účel vhodná a určite by pôsobila dôveryhodnejšie. Zbierku totiž povoľuje orgán štátnej správy (v tomto prípade by to bolo Ministerstvo vnútra) a tiež financie s ňou súvisiace podliehajú istému stupňu kontroly. No keďže organizátorom je s.r.o., tak neexistuje žiadna povinnosť verejne reportovať použitie financií.

Naviac keďže túto “zbierku” alebo presnejšie “spotrebiteľskú súťaž” robí s.r.o. tak z každých 7€ musí úplne zbytočne odviesť štátu 20% v podobe dane z pridanej hodnoty.

Predražené stromy?

Oveľa serióznejšie otázky vyvolávajú jednoduché prepočty tejto akcie.

Po krátkom prieskume na internete môžete zistiť, že cena jednej sadenice sa pohybuje okolo 10 centov. To znamená, že ak organizátori plánujú v lesoch zasadiť milión stromov, je pravdepodobné, že na ich kúpu vynaložia sumu približne 100.000€.

Podľa slov známeho moderátora, herca a jedného zo spolumajiteľov organizátorskej firmy Martina Nikodýma v markízackom Teleráne zasadí jedna lesná robotníčka za deň 500 stromov. Pri počte milión stromčekov sa tak odpracuje zhruba 16.000 osobo-hodín. Pri nákladoch na prácu 5€/hodinu (hrubá mzda 3,7€/h) by sa na samotné sadenie teda použilo približne 80.000€.

Po zrátaní ceny práce a ceny sadeníc teda dospejeme k sume 180.000 €.

Pokojne k tejto nej pridajme aj výhru 330.000€ (čo síce nie je pri deklarovanej verejno-prospešnosti úplne s kostolným poriadkom) a dostaneme sumu 510.000€.

Organizátori však deklarujú, že na to aby mohli vysadiť jeden milión stromov a rozdať výhry potrebujú nie pól milióna, ale 7 miliónov euro (210 mil. SK).

Tiež vás zaujíma, kam pôjde zostávajúcich 97% vyzbieranej sumy? Možno chcú organizátori investovať cca 6,8 milóna euro do propagácie! Alebo do koncertov a na kľúč vyrobených pesničiek. Alebo – ako si zašpekuloval jeden môj známy na internete, “chcú naplniť svoje motto ZASAĎ STROM MAKE A HOME tým, že si zo zisku naozaj niekto postaví aj ten dom. Alebo dokonca niekoľko…”

Jediný pozitívny posun v týchto číslach by mohol nastať v prípade väčšieho množstva vysádzaných stromov v mestách. Tam sa dajú logicky očakávať vyššie náklady. No na stránkach zasadstrom.eu nieje špecifikované o aký druh mestskej výsadby pôjde – teda či ide o mestské lesy (teda lacnejšiu výsadbu) alebo napríklad o výsadbu na ulicu.

Nosenie dreva do lesa

No a z diskusií na internete vypadla aj ďalšia zaujímavá otázka. Štátne lesy TANAPu a firma Delfín TEAM s.r.o., ktorá akciu zastrešuje, uzatvorili zmluvu, ktorá organizátorom umožňuje v TANAPe vysádzať sľúbené stromčeky. No Štátne lesy podľa tohto zdroja “majú zo zákona povinnosť zalesňovať holiny po ťažbe kalamitného dreva. Veď po kalamite odchádzali z Tatier stovky plne naložených kamiónov dreva denne. Z predaja tohto dreva mali ŠL TANAP výnos a zisk. Prečo teda ŠL TANAP neplnia svoju zákonnú povinnosť a nefinancujú to zo ziskov z predaja kalamitného dreva? Prečo majú zalesňovanie Tatier financovať naivní občania zo svojich peňazí? A navyše totálne predražene. Cena sadenice aj so zasadením vychádza na 0,2 eura. Časť zo zvyšných 6,8 eur zrejme pohltia iné výdavky – napríklad silná mediálna kampaň. No kam pôjde ten zvyšok, to zatiaľ nikto nikomu nevysvetlil” pýta sa diskutér, ktorého príspevok bol zo stránky projektu po pár hodinách zmazaný.

Podivná komunikácia

Zaujímavá je aj komunikačná stratégia organizátorov tejto akcie. Do mediálneho partnerstva vstúpili s rádiom Expres a TV Markíza. Pravdepodobne aj vďaka mediálnej známosti pána Nikodýma sa projekt objavuje v Teleráne kde vždy hovoria o verejnoprospešnosti a pomoci prírode.

Existuje aj stránka na Facebooku  a stromčeky sa predávajú dokonca cez jeden z kupónových webov. No akákoľvek otázka smerjúca na financie alebo kritická pripomienka bola ešte včera z týchto stránok mazaná.

Firma na inkasovanie peňazí používa aj SMS platby. A tu sa vraciame na začiatok. Ak by si organizátori založili neziskovku a boli dostatočne transparentní, mali by veľkú šancu dohodnúť sa s mobilnými operátormi na darcovskej SMS ktorá je bez poplatku a vďaka ktorej by dostali 100% prostriedkov (takto fungujú napríklad zbierky Hodina deťom či Biela pastelka). No keďže podľa všetkého ide o zárobkovú aktivitu, pomerne slušné percento môže skončiť u prevádzkovateľa SMS platby.

Prosím, nezanevrite na poctivé zbierky!

Názor si samozrejme nakoniec urobte sami. Čitateľov tohto blogu nechcem v žiadnom prípade odradiť od prispievania poctivým a osvedčeným organizáciám. Sám ich pravidelne podporujem niekoľko. Vaše dary neziskovkám naozaj pomáhajú a bez vás by tu neboli skvelé projekty akým je napríklad Dobrý anjel či detský hospic Plamienok.

Cieľom tohto príspevku je podnietiť ľudí, aby uvažovali, kto od nich peniaze pýta a na čo a ako budú využité. Ak poznáte organizácie, o ktorých viete, že robia poctivú robotu určite ich podporujte. Dokonca vás vyzývam, aby ste si v prospech takejto organizácie zriadili trvalý príkaz a pomáhali im pravidelne.

A vždy, keď sa stretnete s nejakým novým projektom myslite optimisticky ale použite aj zdravý sedliacky rozum. Pýtajte sa a očakávajte odpovede. A ak vám neodpovedia vôbec alebo nedostatočne, choďte dalej a radšej si kúpte napríklad časopis od bezdomovca…

Článok bol napísaný pre blog.sme.sk

Advertisements

About Igor Polakovič

Pracuje ako projektový manažér v Centre pre filantropiu n.o. na projekte zlepšovania darcovského prostredia na Slovensku. Fundraisingu sa venuje od roku 2002. Postupne "preskákal" viaceré kancelárie organizácie Greenpeace v regióne strednej a východnej Európy. Nakoniec na 2 roky zakotvil na druhej strane zemegule - na Novom Zélande. Tam viedol a rozvíjal oddelenie komunitného fundraisingu, ktoré je zodpovedné za 95% všetkých podporovateľov a generuje približne 80% príjmu organizácie. "Počas tohto obrobia sa nám podarilo zvýšiť počet získaných nových pravidelných darcov z 14.000/rok na 23.000/rok. A to v krajine menšej ako Slovensko", spomína Igor. Po návrate na Slovensko sa pustil do rozvoja on-line darcovstva, založil darcovskú bránu pre neziskovky DARUJME.sk a pomohol na svet prvej poriadnej crowdfundingovej platforme StartLab.sk zameranej na projekty s vyššou spoločenskou hodnotou. View all posts by Igor Polakovič

One response to “Keď “zbierku” robí sro-čka…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: