Skutočný dar

Jedna z prvých viet, ktorú som si pri mojich „fundraiserských“ začiatkoch zapamätal, bola “ak chceš peniaze, musíš si ich vedieť vypýtať”. Pomerne triviálna pravda, však?

Nie, nejdem sa teraz rozširovať o stovkách listov či emailov, v ktorých autor namiesto jasnej žiadosti chodí okolo horúcej kaše tak dlho, až kým (spolu s darcom) nevychladne… Chcem vám skôr ukázať dva výborné príklady toho, že žiadosť o podporu môže byť kreatívna, osobná či dokonca fyzická…

Nekúpite kozu, somára či školskú tabuľu?

Česká organizácia Člověk v tísni už dávnejšie rozbehla projekt nazvaný Skutečný dárek. Vďaka nemu môžu ľudia zakúpiť naozaj skutočný dar – kozu, kravu, kanister na vodu či dokonca bezpečný pôrod pre tehotnú ženu v Namíbii. Organizácia za peniaze, ktoré jej venujete, nakúpi vec, ktorú ste si sami zvolili. Vskutku geniálny nápad, zaujímavý o to viac, že vznikol v našich geografických podmienkach – aj keď treba povedať, že prvotná inšpirácia na jeho realizáciu prišla z Írska.

Postavte loď!

Druhým zaujímavým príkladom je prepracovaná webstránka venovaná stavbe novej vlajkovej lodi Greenpeace Rainbow Warrior III. Na to, aby mohli aktivisti naháňať veľrybárov, robiť výskum o postupe globálneho otepľovania v Arktíde, či brániť pirátom loviť v chránených vodách, lode bezpodmienečne potrebujú. No nejde o lacný špás…

Prvý, doslova kultový, Rainbow Warrior potopili v roku 1985 v prístave Auckland pomocou výbušnín agenti francúzskej tajnej služby. Chceli tak organizácii zabrániť v protestoch proti francúzskym skúškam atómových zbraní v Tichomorí. Reakcia verejnosti bola ohromujúca a za pár mesiacov sa vyzbierali financie na zakúpenie a prestavbu nového Rainbow Warrior II.

Po 22 rokoch od spustenia RWII sa Greenpeace rozhodol nahradiť túto loď novou. Sprevádzkovali tak originálnu webstránku, prostredníctvom ktorej môžete zakúpiť skutočnú súčasť lode – od záchodovej dosky do kajuty kapitána, cez podlahu, hrnce, vypínače až po časť plachiet či sťažňa. Najdrahšou vecou ktorú môžete kúpiť je odsoľovač vody za 7.000€ a najlacnejšou pero za 1€. Po zakúpení obdržíte certifikát a keď bude loď dostavaná, mená darcov sa objavia na stene na palube lodi.

V súvislosti s bombovým útokom na prvý Rainbow Warrior je iróniou, že do tvorby  stránky sa pustila francúzska agentúra DDB Paris.

Cieľom projektu so sloganom “Zem potrebuje nového bojovníka” je vyzbierať úctyhodných 23 miliónov EUR. Keďže ide o globálnu kampaň (stránka má svoju anglickú, francúzsku a španielsku verziu) ľudia v Greenpeace tomuto cieľu bezvýhradne veria. V deň písania tohto blogu bol cieľ splnený na 40%. Loď, ktorá má byť aj príkladom používania ekologických technológii má byť spustená na vodu v októbri 2011.

Mimochodom, keď si potom kliknete na stránku Greenpeace, určite si pozrite live zábery z webkamery umiestnenej na palube lodi Raibow Warrior III. Vedzte, že tú som pre Greenpeace kúpil ja.

Na internete je možné takmer všetko

Rozšírenie fundraisingu na internet umožnilo kreatívnym organizáciam realizovať pomerne lacné a nápadité projekty. On-line prostredie umožňuje interakciu medzi darcom a organizáciou. Vďaka vizualizáciam môžete ľuďom ukázať, čo za ich peniaze vznikne.

Čo vy na to, fundraiseri?

Autor je spolupracovníkom Slovenského centra fundraisingu 
a pracuje ako manažér projektu Easy Giving v Centre pre filantropiu, n.o.

Fotografie prebrané z http://www.greenpeace.org a http://www.skutecnydarek.cz

About Igor Polakovič

Pracuje ako projektový manažér v Centre pre filantropiu n.o. na projekte zlepšovania darcovského prostredia na Slovensku. Fundraisingu sa venuje od roku 2002. Postupne "preskákal" viaceré kancelárie organizácie Greenpeace v regióne strednej a východnej Európy. Nakoniec na 2 roky zakotvil na druhej strane zemegule - na Novom Zélande. Tam viedol a rozvíjal oddelenie komunitného fundraisingu, ktoré je zodpovedné za 95% všetkých podporovateľov a generuje približne 80% príjmu organizácie. "Počas tohto obrobia sa nám podarilo zvýšiť počet získaných nových pravidelných darcov z 14.000/rok na 23.000/rok. A to v krajine menšej ako Slovensko", spomína Igor. Po návrate na Slovensko sa pustil do rozvoja on-line darcovstva, založil darcovskú bránu pre neziskovky DARUJME.sk a pomohol na svet prvej poriadnej crowdfundingovej platforme StartLab.sk zameranej na projekty s vyššou spoločenskou hodnotou. View all posts by Igor Polakovič

Leave a comment