Známy americký expert na direct mailing Mal Warwick vo svojej knižke How to Write Successful Fundraising Letters (San Francisco: Jossey-Bass, 2008) ponúka okrem iných výborných rád, ako úspešne získavať darcov cez listové zásielky (direct mail), aj dôvody, prečo ľudia cez túto fundraisingovú metódu poskytujú podporu.
Podľa neho ľudia v reakcii na listové zásielky posielajú peniaze, pretože:
- ich o to niekto požiadal,
- majú k dispozícii peniaze na darovanie,
- si zvykli týmto spôsobom prispievať,
- podporujú podobné organizácie,
- svojím darom chcú dosiahnuť nejakú zmenu,
- svojím darom niečo dokážu práve teraz,
- za svoj dar dostanú uznanie,
- im organizácia za to poskytne niečo hmatateľné,
- im to v súvislosti s nejakým pálčivým problémom umožní „niečo urobiť“, aj keby to malo znamenať protestný postoj,
- tak dostali šancu pripojiť sa k známej alebo váženej osobnosti
- tak dostali šancu postaviť sa skorumpovaným alebo nespravodlivým,
- im organizácia vytvorila príležitosť, aby – ako členovia, priatelia alebo podporovatelia – niekam patrili, a tak potlačili svoju osamelosť,
- tak môžu ponúknuť vyjadrenie svojho názoru,
- im organizácia sprístupní dôverné informácie,
- im organizácia pomáha spoznávať nejaký komplexný alebo zaujímavý problém či záležitosť,
- im tak organizácia pomáha zachovať si svoj pohľad na svet, a to vďaka uplatneniu hodnôt a presvedčení, ktoré vyznávajú,
- im tak organizácia umožní spojenie s inými jednotlivcami, ktorí sa s nasadením venujú nejakému zmysluplnému rozmeru života,
- im tak organizácia dáva šancu uvoľniť emocionálne napätia, ktoré môže spôsobiť nejaká život ohrozujúca alebo kritická situácia či morálna dilema,
- sa niečoho obávajú,
- im tak organizácia umožní zmenšiť reálny alebo domnelý pocit viny, ktorý mohol vyplynúť z nejakého morálneho, politického alebo osobného priestupku,
- môžu získať úľavu na dani[1],
- cítia, že je to ich povinnosť,
- veria, že dávať je pre nich požehnaním,
- chcú dať „niečo späť“.
Viac rád, ako úspešne používať metódu direct mailových zásielok, možno nájsť v samotnej knižke. Prípadne malú ochutnávku poskytuje aj táto stručná prezentácia.
[1] Nie je aktuálne na Slovensku, kde darovanie nie je zvýhodnené nejakým daňovým stimulom.
Leave a Reply